Toelatingsopdracht Fashionstyling “De wereld in 2015″

Toelatingsopdracht stylingacademie Artemis ‘De wereld in 2015′

Collage 1: De wereld in 2015; Algemene evoluties



Londen vandaag, –> Londen in de toekomst

Collage 2: De modewereld in 2015


MODETRENDS (v.l.n.r.) voortvloeiend uit algemene maatschappelijke trends:

Oneindige inspiratie voor kleurgebruik:
- baksteenrood: DRUK STADSLEVEN –> gemakszucht –>De stadsnomade
- bosgroen: ECO-TREND –> recykleding
- oudgeel: HANG NAAR TRADITIE –>Inspiratie uit etnische en traditionele klederdracht
- Medisch groen: DOMEINVERVAGING –> Domeinvervaging tussen mode, high-tech, grafisch ontwerp, en andere vakgebieden
- LED-kleuren: AMBITIE, ORIGINALITEIT –> Originele, opvallende kleding

22 thoughts on “Toelatingsopdracht Fashionstyling “De wereld in 2015″

    • Ik doe deeltijds.. In voltijds word je beter begeleid, waardoor het algemeen niveau zowiso hoger ligt. Maar met voldoende ambitie in deeltijds kom je ook wel aan dat niveau. De voltijdse opleiding geeft je een aanvaard HBO-diploma.. Deeltijds niet, maar de school heeft wel een goede reputatie in het stylingvakgebied in Nederland. Doordat ze deze toelatingsproef heel goed vonden hebben ze mij wel gevraagd om voltijds te komen doen.
      Het is gewoon heel belangrijk in je toelatingsproef dat je een onderbouwde voorspelling doet van wat er gaat komen van kleding, door eerst de maatschappij te bekijken in al zijn facetten (politiek, economisch, architectuur, technologisch, sociaal, etc), trendsites en boeken kunnen je hierbij helpen.
      Als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen! Vorig jaar wist ik ook niet goed wat te verwachten voor ik binnen geraakte.

  1. Beste Lanthe,

    Ik zou heel graag naar academie artemis willen maar ik ben nogal bang voor de toelatingsprocedure. Ik hou heel erg van fashion en ben er ook altijd mee bezig, maar als ik naar jouw opdracht kijk, dan zou ik daar bijvoorbeeld nooit opkomen terwijl dat hartstikke goed is! denk je dat als ik heel erg mijn best doe voor die opdracht dat ik dan wel door kom? want je moest ook nog een praatje derbij houden zag ik op de artemis site. was je niet onwijs zenuwachtig? en bevalt de opleiding tot nu toe?

    • Heej, dankje!
      Ik was heel zenuwachtig zeker weten! maar als je van mode houdt zien ze dat wel hoor; je motivatie is heel belangrijk en een beetje voorkennis over mode is altijd mooi meegenomen. In het gesprek moet je je toelatingsproef presenteren… Je vertelt gewoon je verhaal, hoe jij denkt dat de wereld in 2015 zal evolueren, je kan inspiratie opdoen trendsites (zoals http://www.trendhunter.com). En dan moet je zien dat je een collage maakt die de kleuren, de stoffen en de vormen weergeeft van in jouw 2015.
      De opleiding is tot nu toe zeer praktisch geweest.. Ik ben spijtig genoeg niet veel rijker in mijn kennis over mode. We hebben vooral veel collagetechnieken geleerd. Ik heb geleerd om een trendprognose (=trendvoorspelling) te maken, die een beeld geeft van de sfeer, de kleuren, de stoffen en de vormen die gebruikt zullen worden binnen enkele jaren. Ondertussen kan ik veel beter kleuren en beelden combineren.. Je maakt hier wel een rijk portofolio aan wat knutselwerk betreft :)

      Veel succes, met genoeg moeite en motivatie lukt het je wel!!

  2. Hoi, ben bezig met mijn opdracht voor mediastylist. Kan je me iets vertellen wat de tekenopdracht inhoudt. Alvast bedankt

    • Heej,
      Zo ging dit bij ons: In het midden van de tafel stond er een opstelling van voorwerpen. Wij moesten 2 thema’s die tegenovergesteld aan mekaar waren kiezen. Voor elk van deze thema’s moesten we deze voorwerpen overtekenen in de sfeer van het thema. Er waren magazines, verf, potloden, stiften, wasko’s, etc. aanwezig om een beeld mee te maken… Het is niet belangrijk dat je heel goed kan tekenen, je moet gewoon een sfeer kunnen uitbeelden, en een totaal tegenovergestelde sfeer (wat kleur vorm en materiaal betreft..)

  3. ik heb maandag mijn toelating voor all round styling, en ben super zenuwachtig. ik heb al een opdracht af, de andere ben ik nu heel hard mee bezig. had jij al een portfolio toen je er heen ging”? zoja gewoon in een map?

    Groetjes Amy

    • Heej,
      Ja ik had een portfolio mee, ordelijk in een map is goed hoor. maar ze hebben er bij mij niet naar gevraagd.. zolang je proef er maar creatief is, gebruik technieken die je al kan, en maak er mooie collages van, en maak dat er een verhaal achter zit…

      Veel succes, laat die zenuwen vrij in positieve energie!
      Groetjes Ianthe

  4. Hoi !
    Het ziet er echt super goed uit, vooral ook wat je er bij schrijft.
    Ik had alleen een vraag, ik heb maandag de toelating, maar bij mij is de opdracht dat je een collage moet maken van NU en een collage moet maken van 2015. Hoe heb jij dat gedaan? Want ik zie bij jou gewoon steeds een plaatje met een verhaaltje erboven. Hoe heb jij dat aan hun gepresenteerd ? En heb je die teksten die je erbij hebt geschreven ook aan hun laten lezen? Of heb je dat in het kort erbij verteld? (sorry voor de vele vragen)

    Groetjes Kim

  5. Hi! Ziet er erg goed uit hoor.
    Ik ben vorige week begonnen aan de toelatingsopdracht. Heb al bepaalde punten die ik wil behandelen.
    Maar hoe ben jij precies aan je onderwerpen gekomen? Zoals politiek dieptepunt en domeinvervaging bijvoorbeeld?

  6. He, mooie opdrachten heb je gemaakt! Ik moet eind maart heen, en heb mijn opdrachten al bijna af. Maar ik vroeg me af hoelang je presentatie duurde.. En of je verder nog wat kan vertellen over de tekenopdracht, dat ik het misschien wat kan voorbereiden want ik zit daar het meest tegen op. Groetjes Anne

    • dankje. Mijn presentatie duurde een kwartiektje. Zo ging dit bij ons: In het midden van de tafel stond er een opstelling van voorwerpen. Wij moesten 2 thema’s die tegenovergesteld aan mekaar waren kiezen. Voor elk van deze thema’s moesten we deze voorwerpen overtekenen in de sfeer van het thema. Er waren magazines, verf, potloden, stiften, wasko’s, etc. aanwezig om een beeld mee te maken… Het is niet belangrijk dat je heel goed kan tekenen, je moet gewoon een sfeer kunnen uitbeelden, en een totaal tegenovergestelde sfeer (wat kleur vorm en materiaal betreft..)

      succes

  7. Hey,

    Het ziet er allemaal goed uit! ik moet volgende week toelating doen, nou vroeg ik me af wat je allemaal hebt meegenomen. ik moet bijvoorbeeld een collage maken van nu en 2015, een trendanalyse 2015 en 10 schetsen.

    Heb jij nou bijvoorbeeld iets extra’s meegenomen van wat je al had gemaakt en zijn ze heel streng? Welke vragen kan ik verwachten? Zou ik een foto van je kunnen krijgen van je collages.

    En de trendanalyse van 2015 moet dat een collage zijn of mag dat ook een powerpoint presentatie zijn?

    Ik hoop dat je me even kan mailen hierover..

    alvast heel er bedankt! Wish me luck!

  8. hee, mooie collages! over die toelating he, ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten haha. moest je het voor veel mensen presenteren en was je ook met veel andere mensen? duurde het trouwens ook de hele dag daar? sorry voor de vele vragen, maar ben erg benieuwd!
    groetjes

  9. Dankje. Je moet voor ongeveer 2 mensen presenteren, dat is helemaal niet zo formeel. Het duurde een halve dag maar hoor. Geen zorgen, als je je best hebt gedaan is het helemaal niet moeilijk om binnen te geraken.
    succes

  10. Hoi, wat een mooie collages zeg! En knap dat je bent aangenomen! Wat vind je van de opleiding tot nu toe?
    Ik heb wel een vraagje, ik wil ook naar de Artemis gaan, maar heb niet echt een beeld van de school. Ik wil modedesign doen, hoe is die opleiding op de Artemis?

    Groetjes.

  11. Goeie vraag! Deze opleiding is zeker niet één van de betsen.. Het niveau van lesgeven is niet hoog, maar met veel zelfreflectie kom je er wel.. Veel connecties maak je hier ook niet, het is helemaal aan jezelf om er later mee aan de slag te kunnen, en dat is hard werk om wel de goede connecties te vinden… veel succes met je keuze

  12. Hoi,

    Morgen heb ik mijn toelating op het Artemis! Ben heel zenuwachtig maar heb er heel veel zin in, Zijn er meer die dit jaar beginnen en misschien vast wat contact willen?

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.
Het Esquire thema.

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

