La nuit des publivores

http://www.nuitdespublivores.be/index2008_fr.html (Ga naar deze link voor het enthousiastmakend previeuwfilmpje van het evenement)

La Nuit des Publivores, de franse versie van de ‘Nacht van de reclamevreters’ is alweer eens gepasseerd. Een uniek avondje uit, waar je de beste internationale commercials van vroeger en nu te zien krijgt, onderbroken met amusante feestmomenten.
Zie het gewoon als een niet te missen ervaring, ook voor de mensen die zich niet in de reclamewereld storten. Samen met een massa jongeren wordt je meegesleurd in het fanatieke enthousiasme voor goede reclame.

Bij het binnenkomen kregen we allen enkele gadgets om onze handen en stem te sparen wanneer fan van een reclame.
Zoals men wel gewoon is van mij was ik te laat en was Nuit des Publivores al van start gegaan. Wanneer we binnenkwamen om bij de rest te gaan zitten sloegen we achterover door het helse lawaai en de overenthousiaste feeststemming die er heerste. NIEMAND zat neer, iedereen stond te dansen en te zingen, en vooral zo luid mogelijk hun gekregen ballonen tegen elkaar te slaan.

Beginnend met de trailers van de nieuwste uitkomende films, werd de indruk gegeven in een cinemavoorstelling te zitten, (cool!) het reclamegedeelte voor de film begint is voor mij een magic moment.
Btw: het was de eerste keer dat ik de trailer van Madagascar 2 zag, deze geweldige Ice age-achtige films zijn gewoon een must om gezien te hebben. +

Tijd voor het echte reclamewerk… Ik heb geprobeerd de beste van de beste reclamespots te noteren op mijn lijstje van inspirerende reclame-uitingen, maar ik werd echt overdonderd door de ene na de andere supergoede spot.

The best of:

  • – Neo sports: Get used to tension

Het is werkelijk gelukt de spanning over te dragen door de ijzersterke grafische uitvoering.

  • – Tesco: Spice girls

Deze verdient vernoemd te worden door de creatieve manier waarop het celebratiegroepje de Spice Girls zijn ingezet. Veel te vaak worden celebraties vaak gebruik voor hun naam alleen, zonder na te denken over een creatieve samenwerking.

  • – New Skoda fabia, full of lovely stuff

Gewoon een heerlijke reclame! Mijn lievelingsreclame in deze sector van vaak niet onderscheidende autoreclames.

  • – Nespresso, What else

Iedereen heeft zowiso al de What else reclame gezien met George Clooney voor Nespresso. Deze veranderde versie had ik nog nooit gezien, de vorige mag nu wel uit de ether van mij.

  • – Leo reclames

Wie kent het neurietje van Leo niet!!?? Couldn’t be.. Deze zet ik erbij door de impact die deze spots hebben gehad. (Internationaal)

Enkele bevinding:

Humor, seks, celebraties en voetbal zijn duidelijk succesvolle elementen voor reclamemaken.

Alombekende merken die vaak terugkwamen om zijn supergoede commercials: Nike, Durex, Smirnof, Levis jeans en Coca-cola. Deze merken zijn niet meer weg te denken, ze spelen een rol in ons leven.

Reclame vroeger kon met veel minder creativiteit veel meer aandacht trekken op televisie, door de kleine aanwezigheid van adverteerders. Nu is de concurrentie op televisie zo groot geworden dat reclamespots onderscheidend moeten zijn.

Je kan een autocommercial van in de jaren ’80 uit Afrika vergelijken met een westerse reclamespot van nu, veel vernieuwing in reclamemaken zie je niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: