Talking Sense

Congres Stichting Marketing

Na vorig jaar het Nederlandstalige congres bijgewoond te hebben, gingen we dit jaar met onze marcomgroep naar het jongere zusje, het Franstalige congres van Stichting Marketing.
Het overkoepelende thema dit jaar was User Centric Marketing, gekozen door het steeds stijgende belang van de consument. De consument wordt een gebruiker, die een merk, product of dienst beleeft. Deze merkbelevenis gebeurt vooral via onze zintuigen, de sensoriële aanpak wordt een manier van differentiëren.
Om als merk gehoord te worden, moet hij de dag van vandaag eerst luisteren naar zijn gebruikers.

Door enkele zintuigen in te vullen wordt er leven geblazen in een merk.

‘Imaginer l’imaginaire’ (Joel Desgrippes, COO, Brand Image)

kubrickheasder

  • Klank marketing: het belang van klank en muziek (op de winkelvloer, op websites, in telemarketing, in commercials, enz). Zo heeft muziek met een lager tempo bijvoorbeeld een positieve invloed op het koopgedrag in een supermarkt, doordat mensen trager door de rekken wandelen.
  • Olfactieve marketing: geuren kunnen sterke emotionele invloeden op ons uitoefenen, (denk maar aan een gevoel bij een herkenbaar parfum of tweedehandsauto’s die betrouwbaarder lijken nadat ze middels een spuitbus als ‘nieuw’ ruiken, en zo heeft een citroengeur de indruk in een net gekuiste plaats te zijn.)
    Deze vorm van marketing staat in bloei, in verkooppunten is geurmarketing al sterk ingeburgerd, en sinds kort bestaan er nu ook reclameborden die ruiken mogelijk maakt.
  • Visuele marketing: het lichtgebruik, kleur, vorm, typografie en afbeeldingen in communicatieuitingen. Bijvoorbeeld het logo en de verpakking hebben vanzelfsprekend een impact op het onthouden en herkennen van een merk.
    Zelf de kleur van een beker waaruit je drinkt kan je smaak beïnvloeden.
  • Tactiele Marketing: Aanraking brengt een familiar gevoel mee met een product, merk of een dienst. Dit kan een immens effect hebben op de consument, daarom wordt er meer en meer belang gehecht aan de materie en de vorm van producten.
  • Smaak marketing: hier is weinig over verteld omdat hier weinig over geweten is. Dit is vanzelfsprekend het belangrijkste in te vullen zintuig bij eet- en drankproducten (geheime recepten, ingrediënten die een unieke smaaksensatie geven aan producten)

De prikkeling van de zintuigen van de consumenten kunnen een invloed uitoefenen op hun geloof, het gedrag en de emoties rond een merk.

One thought on “Talking Sense

  1. hey there

    Jouw korte verslag doet ons, congrescommissie, enorm veel plezier!
    Aarzel vooral niet om een uitgebreid verslag door te sturen via onze facebook, website of gewoon per mail. er valt namelijk een Stichting Marketing-iPod mee te winnen!
    We horen ook graag jouw bevinden van het congres, naast het inhoudelijk. Je kan ons zeker en vast helpen om de komende jaren bepaalde zaken te verbeteren.

    Ciao ciao

    Bouke De Boeck

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: