De wereld in 2015: DE STADSNOMADE

Minder dan 5 procent van de wereldbevolking leefde in de stad een eeuw geleden. Nu is dit cijfer al gestegen tot boven de 50 procent van de wereldbevolking. Welvarende steden worden de centra van innovaties, en worden getransformeerd tot esthetische vitrines.

Steden van over de hele wereld staan in contact met elkaar door de vele nationaliteiten die er samenkomen, en afstanden die overbrugbaar zijn door snelle transportmogelijkheden. Ook via cyberspace wordt de wereld kleiner, modeshows zijn tegenwoordig online te volgen, en collecties zijn online te koop. Om bij te blijven wordt de mode-industrie gedwongen de elektronische global village te betreden.

Door het grote aantal jobs in steden hebben mensen er een druk leven. De stadsbevolking wil zich daardoor zoveel mogelijk van lasten verlossen om toch een beetje vrije tijd over te houden. De stadsinfrastructuur past zich aan aan deze functionele noden van de gemakzuchtige stadsnomade (sportmogelijkheden, vervoersmiddelen, internetacces, ontspanningsmogelijkheden). Mensen worden in staat gesteld om op elke moment gerichte informatie te vergaren, thuis en op de weg.

Het stadsleven heeft dan ook een grote impact op hoe mensen zich gaan kleden en wat ze met zich meedragen. De mens wordt een stadsnomade, die alles altijd meeheeft om hele dagen en nachten in de stad te kunnen overleven. Hightech-gadgets maken ondertussen al deel uit van je kledij, hightech-mode is de volgende stap.

Voorlopers van de hightech mode zijn al druk aan het experimenteren in samenwerking met wetenschappers en ingenieurs. (Nike+iPod, projecten van Chalayan Hussein, Junya Watanabe en Issey Miyaka, Manel Torres spray-on kleding, vernieuwend textielgebruik van Prada, etc.)  Ook mode-instituties als Saint Martins beginnen experimentele wetenschap met kleding te integreren in hun opleidingen.


Stadsinfrastructuur wordt aangepast om het leven van de stadsnomade te vergemakkelijken.

IT en hightech voor optische esthetisering, informatieverspreiding, duurzaamheid en functionaliteit in steden.


Stadsnomade model: draagt sportieve jumpsuit van Bottega Veneta, paraplu van Volcom, hoofdtelefoon van Urbanears, Ipad van Apple.
Stadsschoentjes van Acne.
Tasje uit de Paris-Shangaicollectie van Chanel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: